Ekspert Arcus

W artykule „Żadnego wdrożenia bez szkolenia” Michał Gembal, dyrektor działu marketingu i PR w Arcus SA wypowiada się na temat cyfrowej edukacji pracowników. Ekspert Arcus wyraża opinię o konieczności uwzględnienia kompetencji cyfrowych personelu we wdrożeniach systemów informatycznych w firmach. 

Błyskawiczna cyfryzacja spowodowana pandemią

Autor artykułu podkreśla, że narzędzia takie jak komunikatory, elektroniczny obieg dokumentów czy aplikacje mobilne do rejestracji czasu pracy nie są nowością. To jednak przejście na pracę zdalną spowodowało, że firmy zaczęły masowo korzystać z tych rozwiązań. Zdaniem autora artykułu informatyzacja procesów biznesowych przyniosłaby jednak więcej korzyści, gdyby realizowano ją w porozumieniu z użytkownikami.

Wiele wniosków można wyciągnąć z badania spółki Lenovo, zrealizowanego wśród tysiąca menedżerów IT z regionu EMEA. Aż 62 % respondentów przyznało, że ich decyzje inwestycyjne są zorientowane wyłącznie na cele biznesowe. Jak wynika z raportu co siedemnasty uwzględnia podczas wdrożeń opinie, preferencje i kompetencje technologiczne zatrudnionych. Co piąty ankietowany (21 proc.) uznał, że wdrożenie nowych systemów w rzeczywistości spowolniło procesy w firmie. Prawie połowa respondentów (47 proc.) określiła, że nauka obsługi nowego oprogramowania sprawia pracownikom trudność.

Ekspert Arcus o roli edukacji cyfrowej

— Nawet młode pokolenie nie zawsze radzi sobie z zaawansowanymi narzędziami IT, co pokazuje dobitnie, że zajęcia informatyczne w polskiej szkole pozostawiają wiele do życzenia. Tym bardziej osoby starsze mają z tym kłopot. Firmom nie pozostaje nic innego, jak zabrać się za cyfrową edukację, często od podstaw. Odpowiednie zajęcia, kursy, warsztaty trzeba włączyć w zakres wdrożeń. O tyle jest to łatwiejsze, że renomowani dostawcy oprogramowania z reguły oferują w pakiecie szkolenia — mówi Michał Gembal.

Ekspert zwraca uwagę, że podczas home office pracownicy zaczęli korzystać z funkcji pakietów biurowych, o jakich wcześniej wielu z nas nie słyszało, ale zwykle za mało było instrukcji i szkoleń. Można uznać, że stąd bierze się niechęć wobec nowych rozwiązań i technologii. Ekspert proponuje dwa rozwiązania: wdrażanie rozwiązań intuicyjnych w obsłudze oraz szkolenia pracowników.

Pełna treść artykułu jest dostępna na stronach Pulsu Biznesu.

Sprawdź inne wypowiedzi ekspertów Arcus.